همواره نکاتی در طراحی لوگو وجود دارد که بیشتر مواقه به این نکات در طراحی توجهی نمیشود شاید این نکات در هنگام طرحی فراموش شده و شاید خیلی از نظر بسیاری از طراحان مهم نباشد اما در اصول طراحی لوگو بسیار کاربردی و مهم است
یکی از عواملی که وجود دارد و بسیار مهم است این است که بسیاری از دوستان هم در عرصه ی طراحی و هم به عنوان مشتری فکر میکنند حتما باید موضوع در لوگو گنجانده شود برای مثال اگر شما برای یک رستوران لوگو طراحی میکنید نیازی نیست که حتما در آن از غذا و خوراکی استفاده شود نماد لوگو رو فدای موضوعش نکنید ساخت لوگو مسائله ای پیچیده است در لوگو ی بنز نمادی از خودرو دیده نمیشود!
امروزه در طراحی لوگو استفاده نکردن از نرم افزار غیر ممکن به نظر می آید! این درست است که کسانی که با دست لوگو طراحی نمیکنند هم میتوانند طراح خوبی شودن اما ایده ها و طرح ها و همچین کار های که با دست در طراحی میتوان انجام داد در نرم افزار نمیتوان انجام داد اگر میخواهید با طراحی لوگو با دست آشنا شوید و در آن قوی شوید تمریناتی زیادی در این زمینه وجود دارد نگران این که نقاش خوب و یا طراح با دست خوبی نیستید نباشید! هر کاری در ابتدا سخت است و با تمرینات و تلاش شما میتوانید بهترین طراحی ها را انجام دهید
همیشه در طراحی لوگو از تک رنگ استفاده کنید رنگ مشکی بهترین رنگ برای تشخیص ضعف های لوگوست بعد از این لوگو طراحی شد و ظعف های آن برطرف شد میتوانید هر رنگی که بخواهید به آن اضافه کنید
خواسته ی مشتری یکی از مهم ترین نکات موجود در طراحی لوگوست اگر شما خواسته ی مشتری را بدانید میتوانید به راحتی چیزی که را مد نظر دارد حتی در یک اتود طراحی کنید گاهی اوقات نظرات ما با مشتری فاصله ی بسیار زیادی دارد و این مسئله باعث میشود که طراحی ما هرچقدر هم که حرفه ای و اصولی باشد با موافقت مشتری همراه نباشد
در طراحی لوگو مد روز معنی خاصی ندارد بدین صورت که اگر ما مطابق مد روز در طراحی لوگو عمل کنیم بعد از مدتی لوگو خسته کننده و قدیمی میشود شاید برای لباس پیروی از مد بروز بودن بک فرد را برساند زیرا لباس ها را بعد از مدتی دور می اندازیم! اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که لوگو دور انداختنی نیست! یکی از اصول طراحی که در مقاله ی قبلی ماندگار ترین لوگو را انتخاب کنید! درباره آن مفصل صحبت کردیم بحث ماندگاری لوگوست لوگویی که طراحی میشود باید سالها بتواند جلوه ی ویژه ی خود را حفظ کند و جایگاه و ارزش خود را از دست ندهد اگر ما در طراحی لوگو از مد روز پیروی کنیم اصول طراحی را زیر پا گذاشتیم و مسئله ی مهم دیگر که وجود دارد این است که ما فرصت با خاطر سپردن لوگو را از مشتریان و افرادی که با لوگوی قبلی ما ارتباط برقرار کرده اند را میگیریم
این بدان معنی نیست که باید از اشکال مرتبط موضوع در طراحی لوگو استفاده کنیم زیرا نکته شماره 1 خود را عملا رد میکنیم! مطابقت طرح و موضوع بدان معنیست که لوگوی که ما طراحی میکنیم باید مناسب حال و هوای سازمانو یا شرکتی باشد یعنی اگر لوگویی برای مهد کودکی طراحی میشود از اشکال نماد های جدی و خشن در طراحی نباید استفاده کنیم
و در آخر مسئله ای که از اهمیت خاصی برخوردار است این است که لوگو باید یک موضوع واحد را برساند و آن موضوع چیزی نیست جز سازمان مورد نظر این جمله بدان معناست که لوگوی ما باید منحصر به فرد باشد و در میان تمام خطوطی که دارد افراد را به یاد آن سازمان بی اندازد
لوگو ها هویت کاری شما هستن چهره ی لوگوی شما نمایانگر چهره ی شرکت شماست بدین منظور ماندگاری لوگو بسیار مهم است ماندگاری یعنی چی ؟ لوگویی که بعد از سالها طراحی هنوز هم جایگاه خود را از دست نداده است هرکدام از ما به لوگوی بت من نگاه کنیم به سرعت متوجه موضوعش میشویم خفاشی که درون یک بیضی قرار دارد و از آن جایی به وجود آمده که در فیلم خفاش ها نجات دهنده فردی بودنند که بعد ها او نجات دهنده ی مردم شد و با این نماد در شهر میچرخید! کاری به جزییات نداریم اکنون راز های را برای شما بر ملا میکنیم که از زبان Jonah Berger نویسنده کتاب Contagious: Why Things Catch On نوشته شده است با ما همراه باشید
موردی که همیشه و در تمام مقاله ها به آن تاکید میکنیم سادگی در طرح است برگر میگوید یک راه خوب برای ساده فکر کردن میتواند قطعات متحرک استفاده شده در لوگو باشد برای مثال لوگوی اپل اول رنگارنگ بود بعد ها که در تلفن همراه استفاده میشد به رنگ های سیلور و مشکی دیده شد رنگ های ساده باعث خستگی چشم نمیشوند و از نظر دیداری مورد قبول تر هستنند همچنین برگر میگوید که هرچیزی که چیزی که پردازش راحت تری را بطلبد دوست داشتی تر است زیبایی لوگو در عین سادگی آن یکی از مهم ترین عواملیست که در طراحی لوگو وجود دارد مقاله ای در خصوص این که چرا باید لوگو را ساده طراحی کنیم وجود دارد پیشنهاد میکنیم آن را مطالعه کنید
لوگو ها منعکس کننده برند شما هستنند در گذشته رنگین کمان بودن رنگ لوگوی اپل خواهان این بود که آزادی را نشان دهد در میان بسیاری از شرکت های غول تکنولوژی شرکتی نو پا که آزادی شروعی تازه را منعکس میکرد زمانی که اقدام به طراحی لوگو ی شما میشود به این نکته توجه داشته باشید که لوگو باید پیغام کلی کمپانی شما را نشان دهد در آن زمان لوگوی اپل بسیار جذاب تر از لوگوی تاریک شرکت ibm بود ببعد از سالها گذشت زمان اپل تبدیل به یم غول تکنولوژی شد و دیگر نیازی به آن رنگ های متفاوت نداشت اپل برای نشان دادن تکنولوژی بودن و اینکه دوستی خود و سادگی خود را در کار نشان دهد رنگ لوگو خود را ساده کرد به یاد داشته باشید زمانی که میخواهید برند جدید به وجود بیاورید و کمپانی تازه ای راه اندازی کنید حتما به نکات کلیدی برند خود بپردازید و آن را ها پیدا کنید این در طراحی لوگوی شما بسیار سودمند است
ماندگاری در لوگو باعث میشود کسب و کار شما رونق پیدا کند و همچنین به یاد آوردن لوگوی شما را آسان تر میکند این نکته نیز باز هم از سادگی می آید زمانی که لوگوی شما از قبل دیده شود و در خاطر افراد برود بعد ها اگر با آن روبه رو شود آن برند در ذهن او آشناست و نسبت به آن عکس العمل نشان خواهد داد بودن المان ها غیر منتظره در لوگو یکی دیگر از نکات به یاد ماندنی بودن لوگو میباشد مثلا اگر لوگوی اپل فقط یک سیب ساده بود مانند هزاران برند دیگر میشود اما ایجاد یک گاز درون این سیب باعث یونیک بودن این طرح شده است
این مورد شاید رنگ لعاب داشتن لوگو را برساند و شاید هم نه اگر به لوگوی شرکت talentbin دفت کنید ( یک موتورجستجو که به کمپانی به کسب استعداد کمک میکند ) این لوگو از یک سنجاب بنفش که بر اسبی تک شاخ سوار است درست شده است در نگاه اول شاید کمی احمقانه به نظر برسد زیرا لوگو کمی کارتونیست اما این لوگو دارای یک معنی خاص است در صنعت استخدام سنجاب بنفش نماد افراد کمیاب است اما اگر شما یک شرکت نو پا نیستید نیازی به جلب توجه ندارید اما اگر غیر از این است بهت است ریسک کنید
کلام آخر این است که به نظر خودتان اکتفا نکنید لوگو را قبل از چاپ در میان عموم قرار دهید و از آن ها نظر خواهی کنید آن را در وب سایت های نظر سنجی بزارید تا مطمئن شوید لوگو آنچیزی است که میخواهید
نکاتی بسیار کیلیدی و مهم همواره در تمام اقشار و سازمان و صنف های مختلف وجود دارد که باعث پیشرفت کاری میشود رعایت نکات ریز درشتی که شما را به یک طراح حرفه ای و خوب مبدل میکند اکنون میپردازیم به بررسی این نکات
در چند سال اخیر همواره شاهد ظهور لوگو های بی نظیر از شرکت های تازه تاسیس بودیم لوگو هایی که سرشار از ایده است و همه را شگفت زده کرده اما همواره باید به خواسته ی مشتری و موضوع کاری شرکت بسیار توجه شود زیرا همیشه یک لوگو محبوب باقی نخواهد ماند مگر تمام اصول در طراحی رعایت شود لوگو های خوش آب رنگ معمولا از مد می افتن ! شاید لوگویی که امسال جزو بهترین لوگو ها بوده سال دیگر به چشم نیاید گرایش ها و شاخه های مختلفی در طراحی به تناسب هر ساله وجود دارد این گرایش کامل نیست و به دست آوردن آن کار بسیار مشکلیست اکنون به معرفی برخی از این گرایشات میپردازیم این گرایشات میتوانند به طراحان کمک زیادی کنند که راه خود را پیدا کنند با ما همراه باشید
امروزه استفاده از این لوگو ها افزایش زیادی در صنعت طراحی لوگو دارد و برای نشان دادن جذابیت در طراحی استفاده میشود برای مثال لوگوی توییتر که یک پرنده ی کارتونیست به خوبی خود را در دل مردم جا کرده است و همه آن را پذیرفته اند استفاده از کارکتر های کارتونی جذابیت زیادی به لوگوی شما میدهد
برند های بزرگی وجود دارند که از میوه در طراحی لوگو خود استفاده کرده اند میوه ها حس تازگی طبیعی بودن و سلامتی را میرساند به همین دلیل شرکت هایی مانند APPLE و BLACKBERRY در طراحی لوگو خود از این اشکال استفاده کرده اند
امروزه خیلی از و شرکت های طراحی از این موضوع در طراحی های خود استفاده میکنند طراحی لوگو سایت همچنین طراحی لوگوی شرکت ها و بسیاری از سازمان های دیگر نیز ممکن است در طراخی خود از این سبک بهره ببرند لوگو های سبک گرانج بسیار در طراحی معروف شده است لوگو هایی که دارای یک نقطه کج معوجی و زوایای غیر موازی هستن این سبک طراحی باعث از بین بردن فضای منفی باز در لوگو میشود همچنین جذابیت خاصی به طراحی میدهد
این سبک طراحی برای کسانی مناسب هست که میخواهد نشان دهند دوستدار محیط زیست هستند در این لوگو با توجه به مفهوم رنگ ها در طراحی لوگو معمولا از رنگ سبز استفاده میشود همچنین ممکن است از اشکال مانند برگ ها و حیوانات برای نشان دادن زمین استفاده کنند
لوگو های 3 بعدی و ایزومتریک نیز از محبوبیت خاصی برخوردارند سبک انتزاعی نیز از این ایزومتریک الهام میگیرد این لوگو ها ممکن است در هر موضوعی طراحی شوند و هدف نشان دادن دقیق بودن لوگو از تمام زوایاست
این سبک از لوگو نیز یکی از محبوب ترین سبک ها در لوگوست منظور از گرادیانت طیف رنگیست استفاده از طیف رنگی در طراحی باعث جذابیت زیادی در طراحی میشود این رنگ باعث میشود که لوگو پیام حرکت را بدون تغییر زوایا لوگو انجام دهد و فقط با طیف رنگی این کار انجام شود
امروزه استفاده از نشانه ها در طراحی لوگو حرفه ای بسیار زیاد شده است! در واقع بعضی طراحان این دو مقوله را جدا از هم و بعضی ان را در کنار هم میبینند در واقع نشانه ها عنصر بصری میباشند که برای نمایش محصول کالا و یا هر چیز دیگری طراحی میشوند میتوان گفت در واقه نشانه ها نقش هویت بخشی بصری را دارند و به وسیله آن ها به یک موضوع هویت بصری بخشیده میشود همچنین نشانه ها نام های دیگری نیز در طراحی دارند مانند آرم و یا مارک که واژه ای که بیشتر در فرهنگ عام استفاده میشود همان نشانه میباشد مقاله ی نشانه ها در طراحی لوگو چه نقشی دارند؟ را مطالعه کنید
در کل نشانه ها را به دو دسته اصلی تقسیم میکنند
نشانه های تصویری بیانگر یک موضوع میباشد که به همراه تصویر در طراحی استفاده میشود و شکل این لوگو نشانه را موضوع آن تعیین میکند این تصویر میتواند یک ماشین یک موبایل و یا هر چیز دیگری باشد!
معمولا نشانه ها در 4 وضعیت قرار میگیرند و تمام نشانه ها در یکی از این 4 بعد موجود قرار دارند
1- تصویر لوگو نشانه ای که طراحی میکنیم ارتباط مستقیم با موضوع کاری آن سازمان دارد و مستقیما به آن اشاره میکند مثلا اگر برای یک شرکت لبنیات لوگویی طراحی میکنیم از علائم لبنیات مانند شیر و پنیر و ... در طراحی آن استفاده میکنیم
2- نشانه ارتباط غیر مستقیمی با موضوع دارد مثلا یک نشانه در مورد یک دفتر هواپیمایی طراحی گردیده که در آن از نشانه پرنده استفاده شده است
3- نشانه ای که ارتباط فرعی با موضوع دارد یعنی هیج رابطه مستقیمی در طراحی آن نمیبینید مثلا در یکی از شرکت های هواپیمایی ایرانی از سر ستون های تخت جمشید در طراحی استفاده شده که هیچ رابطه موضوعی با هم ندارند اما در اعماق این نشانه فرهنگی وجود دارد که نشان از ایران است
4- نشانه ای که طراحی میشود به هیچ وجه با موضوع ارتباط ندارد مثلا برای یک موبایل فروشی در طراحی از گل استفاده کنیم
این لوگو نشانه ها نوعی از طراحیست که عنصری دیداری آن ها نوشته حروف و اعداد میباشد که گاه در کنار هم استفاده میشوند و یا گاه به صورت منفرد استفاده خواهند شد در کل نشانه های نوشتاری به دو دسته اصلی تقسیم میشود همچنین هر نشانه جایگاه خودش را در طراحی دارد مقاله ی جایگاه نشانه ها در طراحی لوگو چیست؟ را مطالعه کنید
پیکتوگرام در طراحی برای نشان دادن یک علامت بازدارنده و یا نشانه ای میخواهد مارا به کاری تشویق کنید و یا نحوه استفاده از کاری را نشان میدهد در پیکتوگرام ها معمولا نوشته کمتر استفاده میشود وظیفه اصلی این علامت ها راهنمایی است
تمامی پیکتوگرام ها دارای بار معنی است که دقیقا به خود نشانه مربوط میشود و افراد باید با دیدن آن به سرعت متوجه موضوع آن بشوند معمولا طراحی پیکتوگرام باید به گونه ای باشد که در تمام جوامع بتوان آن را نمایش گذاشت و در تمامی مکان ها نیز یک معنا را منتقل کند منظور به قدری ساده باشد که هر فردی از هر قشری باشد بتواند معنی آن را بفهمد برای مثال در مکان هایی که سیگار کشیدن ممنوع است از علامت سیگار در یک دایره که یک خط قرمز بر روی آن میباشد استفاده میشود یکی دیگر از خصوصیات پیکتوگرام ها سادگی آن است و همچنین در اکسر مواقع تک رنگ هستنند البته طراحی پیکتوگرام نیز اصول خاص خودش را دارد