امروزه طراحی لوگو برای دنیای دیجیتال با پیشرفت و توسعه دنیای مجازی رونق یافته است لوگو های که در عرصه دیجیتال هستنند شامل لوگوی وب سایت , لوگوی اپلیکیشن موبایل, و یا لوگو رسانه های دیجیتال میباشند و سایت طراحی لوگو نیز وجود دارند مانند بیوتی دیزاین که خود ما هستیم و در تمام عرصه های گرافیکی کار میکنیم. در طراحی لوگو های دیجیتال باید دیجیتالی بودن لوگو و همچنین اصول مربوط به ای حوزه رعایت شود نکته ای که حائز اهمیت هست این است که درست است ما برای یک سازمان دیجیتالی لوگویی طراحی میکنیم اما این لوگو باید مناسب چاپ نیز باشد!.
یکی دیگر از عوامل مهم در طراحی لوگو های دیجیتالی این است که این لوگو ها ممکن است در مکان های زیادی با سایز های مختلف استفاده شوند و حتی رنگ های مختلف پس باید لوگو طوری طراحی شود که مناسب تغییر باشد.
میپردازیم به اصول طراحی لوگو دیجیتال:
سعی کنی با برند رابطه برقرار کنید و به طور کامل آن را شناسایی کنید لوگو ها بازتاب برند شما هستنند! لوگو هایی که برای دنیای وب طراحی میکنید باید به سرعت شناخته شوند و بیننده موضوع آن را تشخیص دهد زیرا با این شلوغی در دنیای وب همه چیز گم خواهد شد!
یکی از وسوسه هایی که همیشه سراغ طراحان می آید این است که به سرعت به سراغ نرم افزار بروند و طرح را ببینند ولی پیاده سازی طرح اولیه روی کاغذ هم سرعت کار شمارا بالا میبرد و هم ایده های بیشتری در ذهن شما پدیدار میشود شما به راحتی به حرکت دست خود میتوانید در 1 ساعت چندین طرح طراحی کنید
فرقی نمیکند در کدام عرصه اقدام به طراحی لوگو میکنید چیزی که مهم است ساده بودن آن است موفق ترین لوگو های دنیا ساده ترین آن ها هستنند! برای مثال لوگو مک دونالد شاید یک فست فود را نشان ندهد اما اگر کمی به آن دقت شود میتوان آن را به یک رستوران تشبیه کرد سعی کنید بینندگان سایت خود را سردرگم نکنید و با آن ها به راحتی با لوگوی خود ارتباط برقرار کنید. سادگی در طراحی باعث میشود درر یک بازه زمانی فوق العاده کوتاه مفهوم به بیننده برسد نیازی نیست بیوگرافی یک برند را در لوگوی جای دهید! در ضمن مقاله ی چرا باید لوگو را ساده طراحی کنیم را مطالعه بفرمایید
سعی کنید از رقبا به طور کامل متمایز باشید و لوگو خود را شبیه به آن ها طراحی نکنید زیرا در باعث میشوید برند آن ها بیشتر تبلیغ شود تا شما ! استفاده ار رنگ سبز تیره و یک پری دریایی در طراحی لوگو کافی شاپ واقعا میتواند بد باشد زیرا این لوگوی شرکت دیگریست!
برخی از رنگ ها در دنیای دیجیتال بسیار زیبا و با کیفیت بالا میباشد اما زمانی که روی کاغذ چاپ میشود آن کیفیت دیجیتالی را ندارد و به طور کلی فرق میکند! سعی کنید رنگ هایی که در هر دو مکان مناسب هستنند را برای طراحی انتخاب کنید همچنین مفهوم رنگ ها در طراحی را مد نظر بگیرید رنگ صورتی برای یک شرکت اداره مناسب نیست! مقاله ی مفهوم رنگ ها در طراحی لوگو را مطالعه بفرمایید
یکی دیگر از نکات مهم طراحی این است که لوگو با تغییر سایز برای مشکلی پیش نیاید این ممکن است لوگو در دنیای دیجیتالی به اندازه ی صفحه یک مانیتور 22 اینچ بزرگ شود و یا به اندازه 1 اینچ در صفحه موبایل کوچک شود در هر 2 حالت نباید اجزای لوگو زمخت و یا ریز باشند
گروه طراحی بیوتی دیزاین تحقیقات زیادی در مورد رابطه ی صنعت گردشگری با برند داشته است و نکته جالب توجه این است که بدانید تمام کشور های در صنعت گردشگری برند دارند به جز ایران! به این دلیل باید به ساخت لوگو در این حیطه توجه زیادی کرد
برند,چمله,و یا شعاری که دارای توانمندی گردشگری میباشد و همیشه در ذهن مصرف کننده و یا گردشگر باقی میماند را کارشناسان گردشگری برند مینامند .
با توجه به این تعریف برند گردشگری یکی از مهم ترین عوامل جذب توریست میباشد. که مسئول های گردشگری کشور برنامه خاصی در این مورد ندارند و ایران فاقد برند گردشگری میباشد به تعبیر متخصصان این زمینه برند گردشگری باعث میشود که خاطرات توریست در خاطرش زنده شود و هر بار و در یک نقطه زمانی به آن منطقه ای که به آن سفر کردنند بروند! البته از نظر فکری وذهنی
ایجاد برند گردشگری باعث ایجاد اطمینان میشود که هم قبل از سفر و هم بعد از آن حاصل میشود.در واقع زمانی که یک توریست نام یک کشور را میشنود به یاد تجربه گذشته ای که با مشاهده ها و شنیده ها برایش اتفاق افتاده می افتد کار برند گردشگری تصحیح این خاطره هاست! خاطره های مثبتی که برای یک توریست پیش آمده قطعا آن را مجاب به برگشت به آن کشور میکند همین خاطرات باعث میشود که یک نفرر اگر یک خاطره خوب از مکانی داشته باشد در آن کشور سرمایه گذاری میکند و یا برای تفریح بر میگردد و سرمایه زیادی روانه کشور میشود بنابرین باید نقاط قوت یک منطقه را جستجو کرد و روی آن تمرکز کرد.
ایجاد برند در این صنعت تا اندازه مهم است که کشور ها میلیون ها یورور برای این قضیه خرج میکنند به عنوان مثال میتوان گفت کشور تایلند لقب سرزمین لبخند ها را ازان خود کرده و برای فراگیری این نام تلاش و هزینه ی بسیار زیادی را متحمل شده است همچنین از کشور های همسایه میتوان به ترکیه اشاره کرد که در زمینه برند گردشگری بسیار قوی کار کرده است
با سلام امروز ما یعنی گروه طراحی بیوتی دیزاین مقاله در مورد این که از چه جزییاتی باید و نباید در لوگو استفاده شود صحبت میکنیم با ما همراه باشید
یکی از عوامل مهم و حیاتی در اصول طراحی لوگو نحوه ی صحیح ترکیب اجزا میباشد- امروزه با تخصصی تر شدن علم طراحی هدف اصلی جذب سریع و ماندگار مشتریست این نکته در طراحی لوگو نیز مهم است لوگو هایی که سرشار از اجزای پیچیده و گنگ و است نمیتواند گزینه خوبی برای یک لوگوی مناسب باشد. مقاله ی چرا باید لوگو را ساده طراحی کنیم؟ را مطالعه کنید
نکته حائز اهمیت دیگری که وجود دارد این است نباید تمام اجزا و جزییات یک شرکت را در لوگو بگنجانیم. اکسر افراد طراح لوگو نکاتی را که باید برای یک لوگوی موفق استفاده کرد را میدانند اما این را نمیدانند که چه چیز هایی را نباید به لوگو اضافه کرد- امروز به 5 آیتم مهم در این بخش اشاره میکنیم
زمانی که شرکتی ثبت میشود به آن یک کلمه اختصاری داده میشود برای مثال شرکت نایک ترکیبی از دو اسم nike و inc است اما هیچگاه در لوگوی خود از این کلمه استفاده نکرده است این کلمات میتوانند شامل موارد رو به رو باشند : GOV,PVTLLC,CORP و بسیاری از موارد دیگر که اگر این کلمه در لوگو حذف شود لوگو ساده تر و بهتر خواهد شد
از به کار بردن جزییات یک شرکت در طراحی لوگو بپرهیزید این جزییات میتواند شامل آدرس شرکت و یا شماره تلفن آن باشد. زمانی که این ها در طراحی لوگو استفاده میشوند لوگو پیچیده و خسته کننده میشود همچنین خوانایی لوگو با کوچک شدن طراح پایین می آید نکته مهم دیگری نیز که وجود دارد این است که زمانی که شما تغییر مکان دهید و یا شماره تماس خود را عوض کنید باید از نو لوگویی دیگر طراحی کنید و اینن چرخه با هر بار نقل مکان شما ادامه خواهد داشت!
هر زمان بحث کپی برداری پیش می آید این را میگوییم! الهام بگیرید کپی نکنید! فرق این دو بسیار زیاد است کپی برداری از لوگو باعث پسرفت ما میشود و ما را از دادن ایده های جدید باز میدارد همچنین اگر این لوگو یک لوگوی ثبتی باشد در نهایت کار شما به مراجع حقوقی میرسد و به قانون نقض کپی رایت منجر میشود. یک طراح باید از اصیل بودن طراحی خود اطمینان داشته باشد
این که یک شرکت شعاری مناسب داشته باشد بسیار عالیست و شعار نویسی مناسب خودش به برندینگ و افزایش فروش ما کمک میکند اما این که چطور باشد و چه اندازه بسیار مهم است.
برخی از شعار ها یک داستان کوتاه است! که قطعا نه بیننده فرصت خواندن آن را دارد و نه آن به خوبی به خاطر سپرده میشود همچنین باعث شلوغ شدن لوگو و از بردن سادگی آن میشود اگر به شرکت های و کمپانی های معروف دنیا نگاهی بندازیم متوجه کوتاه بودن اشعار آن ها خواهیم شد مثلا شعار مک دونالد "عاشقش هست" میباشد
در استفاده از نشانه های باید دقت بسیار زیادی کرد زیرا ممکن است هر نشانه در هر کشوری معنی خاصی بدهد امکان دارد استفاده از این نشانه ها عمدی نبودی و خود طراح هم از فلسفه این نماد بی خبر باشد و باعث شود استفاده نادرست ما از این نماد تفسیر نادرست لوگو را برساند سعی کنید مذهب را نیز در طراحی لوگو در نظر بگیرید
پیکتوگرام ها همان علائم تصویری هستنند که البته نام دیگری نیز دارند نام دیگر آن ها ایزوتایپ است در واقع میتوان گفت ایزوتایپ زیر مجموعه پیکتوگرام میباشد
کاربرد این نوع از طراحی در طراحی لوگو چیست ؟
شاید بتوان این نوع از طراحی را زیر مجموعه ای از طراحی لوگو دانست و یا یک موضوع جدا در نظر گرفت کاربرد پیکتوگرام خیلی گسترده نیست از آن ها برای نشان دادن صدا,کارکتر,رنگ,حرکت استفاده میکنند
علائم تصویری یا همان پیکتوگرام ها میتواند تلفیقی از یک تصویر یک صدا با یک شخصیت باشد تا بتواند با بیننده ارتباط چشمی و بصری برقرار کند این علامت در مکان های زیادی استفاده میشوند کافیست به اطراف خود دقت کنید علامت های بازدارنده راهنمایی و رانندگی همچنین تابلو های ایستگاه اتوبوس و.... همگی جزو دسته ی طراحی پیکتوگرام ها هستنند
در سال 1964 در زمان المپیک توکیو استفاده گسترده ای از این علامت ها شد اشکال رشته های ورزشی به صورت کارکتر به نمایش درامدنند البته قبل از این عمل در اروپا نماد های راهنمایی و رانندگی به صورت پیکتوگرام بودنند و در واقع ژاپن دنباله رو اعمال اروپا شد امروزه بسیاری از علائم رانندگی به صورت پیکتوگرام میباشد البته به جز کشور آمریکا که علائم راهنمایی آن بیشتر حروف است.امروزه دیگر در اکسر نقاط شهر و به طور گسترده ای از این علائم استفاده میشود زیرا علائم تصویری جنبه ی مهمی از ارتباطات و طراحی تصویری در سراسر جهان میباشد
پیکتوگرام ها علائم هستنند که بدون استفاده از توضیحات فردی را جهت داده و یا از کاری باز میدارند همچنین برخی از آن ها هشدار دهنده هستنند ثابت شده است که پیکتوگرام ها ارزش بسیار زیادی در میان جامعه دارند به این دلیل که خیلی سریع موضوع دریافت میگردد و همچنین یکی از کاربرد های مهم آن این است که اگر افرادی با زبان های مختلف وارد کشور شوند بدون در نظر گرفتن زبان آن کشور میتواند متوجه مفهوم تابلو ها شود.
به طور کلی هدف از ساخت پیکتوگرام ساده کردن نماد ها و اشکال است.ممکن است این اشکال دارای فرم های خاص باشند و ما باید آن ها را ساده کنیم.توجه کنید که در پیکتوگرام شکل ها نباید حالت غیرمتعارفی پیداکنند و یا آنقدر ساده باشند که مفهوم اصلی گم شود مقاله ی مفهوم و معانی پیکتوگرام و نشانه در طراحی لوگو را مطالعه کنید
امروزه با قویترین شدن و علمی تر شدن روش های بازاریابی هروز شکل جدید از آن به وجود می آید که بتوان مشتری را جذب کرد روش های زیادی در بازاریابی وجود دارند که برخی از آن ها بیشترین تاثیر و برخی دیگر تاثیر کمی در فروش دارند. به طور کلی میتوان گفت روش های بازاریابی که بر روی 5 حواس انسان تاثیر گذار هستنند بهترین نوع بازاریابی هستنند گر چه این موضوع بسیار مشکل و سخت است و هنوز هم پس از گذشت سالها مطالعه بر روی روش های بازاریابی روشی وجود ندارد که بتواند 5 حواس انسان را درگیر کند
یکی از روش های برندینگ که در ایران خیلی به آن توجه نمیشود لوگوی صوتی میباشد لوگو های صوتی شامل یک موزیک که با اهداف برنامه ریزی شده و خلاقانه در مکان هایی به منظور بهبود تجربه و رابطه مشتری پخش میشود.
لوگوی صوتی شامل 3 بخش اصلی است
مجموع این 3 را آوای برند می نامنند
لوگو های صوتی را میتوان در تمام بخش هایی که مشتری با بنگاه ارتباط برقرار میکند استفاده کرد بهترین مکان استفاده از لوگوی صوتی وب سایت شرکت است این موزیک اگر چه کوتاه باشد و چه یک قطعه کامل در حافظه بلند مدت یک فرد جای میگیرد مثلا میتوانید این موزیک را در هنگام باز شدن سایت قرار دهید مهم نیست که چند ثانیه باشد حتی میتواند یک قطعه کامل باشد که کاریران بتوانند آن را دانلود نمایند که در زمان گوش کردن به این موزیک قطعا به یاد وب سایت شما خواهند افتاد
از شرکت های که از این روش در برندینگ خود استفاده میکنند میتوان به کافه های زنجیره ای استارباکس اشاره کرد این شرکت cd هایی را در قالب موزیک های شنیدنی که در کافه هایشان پخش میشد به فروش میگذاشتنند و همچنین در وب سایت خود نیز این cd ها را برای فروش قراردانند این کار علاوه بر این که به برند آن ها قدرت داد درامد کوچکی نیز برای این شرکت داشت
این بخش مهترین بخش لوگوی صوتی است شرکت ها باید با شناخت کسب و کار خود و شخصیت های مشتری خود به انتخاب یک قطعه آهنگ بپردازنند انتخاب موزیک اشتباه میتواند لطمه سنگینی به این روش از بازاریابی بزند و منجر به شکست شما شود قطعا در یک کافی شاپ از موزیک های لایت استفاده میشود و نه از موزیک ها شلوغ و پرسرصدا.
بسیاری از برند های معروف کسب و کار خود را با این روش رونق دادنند شرکت هایی که دیگر از این موزیک در تمام مکان ها استفاده میکنند در بخش های روابط عمومی در تماس های تلفنی در تبلیغات تلوزیونی که باعث شده است که هر فردی که به این موزیک گوش میدهد آن شرکت را به یاد بیاورد